Delovi common rail sistema |
Ventil za regulaciju pritiska ima zadatak da u rail-u uspostavi i održava pritisak zavisno od režima rada motora: Ventil za regulaciju pritiska ima jednu prirubnicu za pričvršćivanje na pumpu visokog pritiska ili na rail. Akumulator visokog pritiska (rail) ima zadatak da akumulira gorivo pri visokom pritisku. Akumulatorska zapremina treba pri tom da priguši oscilacije pritiska izazvane isporukom goriva i ubrizgavanjem. Pritisak u razvodniku goriva zajedničkom za sve cilindre održava se na približno konstantnoj vrednosti i pri oduzimanju većih količina goriva. Time se obezbeđuje da pritisak ubrizgavanja ostaje konstantan pri otvaranju injektora. Senzor pritiska u rail-u mora da: kao i da upravljačkoj jedinici isporučuje naponski signal koji odgovara trenutnom pritisku. Senzor pritiska u rail-u sastoji se od sledećih sastavnih delova: Zadatak ventila za ograničavanje pritiska odgovara zadacima regulacionog ventila. Ventil ograničenja pritiska vrši ograničavanje pritiska u rail-u tako što on pri prevelikom opterećenju oslobađa otvor za isticanje. On u rail-u dopušta kratkotrajni pritisak od maksimalno 1500 bar-a. Kod ventila za ograničenje pritiska radi se o jednoj komponenti sa mehaničkim dejstvom. Sastoji se od sledećih komponenti: Kučište na priljučnoj strani ka rail-u ima jedan otvor koji je sa unutrašnje strane zatvoren koničnim završetkom klipa koji naleže na zaptivno sedište. Pri normalnom radnom pritisku (do 1350 bar) jedna opruga pritiska klip na sedište u zaptivni položaj, tako da rail ostaje zatvoren. Tek pri prekoračenju maksimalnog sistemskog pritiska klip pod dejstvom pritiska u rail-u savladava silu opruge, i sabijeno gorivo kroz kanale vodi u centralni otvor klipa i dalje preko sabirnog cevovoda nazad ka rezervoaru za gorivo. Sa otvaranjem ventila gorivo ističe iz rail-a: posledica toga je redukcija pritiska u rail-u. Ograničavač pritiska ima zadatak da spreči malo verovatnu pojavu trajnog brizganja injektora. Da bi se, u slučaju prekoračenja maksimalno predviđene količine goriva koja se preuzima iz rail-a, ovaj zadatak izvršio, ograničavač protoka zatvara dovod goriva ka dotičnom injektoru. Početak ubrizgavanja i količina goriva uspostavljaju se posredstvom injektora koji se otvara električnim putem. On zamenjuje kombinaciju nosača brizgaljke (brizgaljku i nosač brizgaljke) uobičajenih dizel postrojenja za ubrizgavanje goriva pod visokim pritiskom. Pri postavljanju injektora na glavu cilindra prednost se najčešće daje primeni steznih šapa slično kao kod postojećih nosača brizgaljki za dizel motore sa direktnim ubrizgavanjem DI (direct injection). Zbog toga su common rail injektori pogodni za ugradnju u DI dizel motore bez značajnijih izmena glave cilindra. Injektor može biti podeljen na različite funkcionalne blokove: |